Höjning Brf. tillägg

Från kvartal 2 (1/4) höjs avgiften för det kollektiva bostadsrättstillägget till 37 kr/månad (tidigare 34 kr). Detta eftersom att Folksam som är föreningens fastighetsförsäkringsbolag har höjt den premien.

Problem med värmen

Idag har ventilationsfirman varit och gjort justeringar på takfläktarna. De är nerställda till ett lägre varvtal när det är kallare väder än vad det var tidigare.

Nu ska de orsaker som kan påverka inomhusklimatet vara kontrollerade så temperaturen i lägenheterna ska komma upp till 20 grader som det ska vara som minst i lägenheterna.

I de lägenheter där det varit rejält utkylt kan det dock ta några dagar innan temperaturen kommer tillbaka ordentligt detta eftersom att husstomme och väggar också blivit kalla och måste värmas upp vilket tar längre tid än att bara värme luften i lägenheten.

Har det inte blivit bättre till slutet på veckan vänligen mejla in era felanmälningar igen till styrelsen@hannarydh.se


Problemen med värmen i hus 1, 2, 7 & 8 ska vara åtgärdade. Om du fortfarande har problem mejla styrelsen@hannarydh.se

Sedan helgen och slutet av förra veckan har vi problem i vissa av de övriga husen. Just nu har vi mest problem i hus 3 & 4 (port 14-24). I första hand har vi skickat dit Värmex som kontrollerat värmetillförseln till elementen och det finns inget fel där.

I morgon kommer ventilations firman och kontrollerar fläktarna på taken så att de inte drar ut för mycket varmluft hur lägenheterna.


Vi hade Värmex på plats i torsdags eftermiddag, det gjorde inställningar på undercentralen som förhoppningsvis är det som var fel. Felet gällde bara hus 1, 2, 7 & 8.
Nu ska detta vara ordnat och värmen tillbaka, det kan dock ta ett par dagar innan värmen stabiliserat sig.

Om du fortfarande har problem, mejla styrelsen på styrelsen@hannarydh.se


Vi har för närvarande problem med värmen. Vi håller på att felsöka det och hoppas att det är åtgärdat inom kort.

Vi har fått ett par felanmälningar både direkt till styrelsen och via Fastighetsägarna utöver det vi i styrelsen själva märkt att det blivit kallare än normalt.

Fortsätt gärna felanmäla så vi vet omfattningen, gör detta till styrelsen@hannarydh.se

Avsaknad av varmvatten i port 14-36

Hus 3-6 (port 14-36) saknar för tillfället varmvatten.
Detta beror på en trasig styrventil för varmvattnet.

Problemet är felanmält men tyvärr tar det upp till tre dagar innan en ny styrventil kan levereras och kommer inte kunna åtgärdas förrän dess.

Detta är inte kopplat till bekymret med värmen inomhus som vi haft problem med senaste veckan.

P-automat gästparkeringen

Parkeringsautomaten blir ogiltig vid årsskiftet och kommer därför i mitten av december att demoneteras.

Styrelsen har fått statistik på intäkterna på automaten samt intäkterna med alternativet, Aimoparks app.

Kostnaden för en ny automat gör att det skulle ta 20 år för föreningen att få den återbetalad. Så länge kommer automaten inte ens hålla. Därför har vi bestämt oss att ta bort automaten helt och avgiften erläggs i Aimoparks app istället.

Byte av torktumlare

Nya torktumlare till tvättstugan är beställda men på grund av lång leveranstid kommer bytet att ske först under januari månad.
Exakt datum för byte kommer närmare installationen.

En översyn av torkskåpen kommer också att göras men inget beslut om eventuell åtgärd finns i dagsläget.

Rensning av cyklar

I mitten av oktober kommer vi anlita Cykelåtervining AB att hjälpa oss gå igenom alla cykelrum, barnvagnsrum och innergården och rensa omärkta cyklar samt cyklar som inte är i körbart skick.

Du kommer i mitten av september få information och märkningslappar i din brevlåda. Dessa behöver du sedan märka dina cyklar med.

Kom ihåg att förvara din cykel på rätt ställe. Barnvagnsrummet är till för barnvagnar. Cyklar som inte är i körbart skick ska förvaras i ditt källarförrådet och inte i cykelrummet.

Postnord paketboxar

Under nästa vecka sätts 2 st paketboxar upp av Postnord i närheten av föreningen.

Dessa kommer att placeras i vid Hanna Rydhs gata 2 på kortsidan av huset ut mot Hanna Rydhs gata precis innan vändzonen.

Vi hoppas att dessa ska underlätta för våra grannar att lätt och smidigt kunna hämta ut paket i dessa istället för i Fruängens centrum.

För att få ditt paket i paketboxen behöver du själv välja att få den dit när du beställer. Utöver det behöver du ha Postnords app installerad på din telefon samt kunna identifiera dig med BankID för att öppna luckan där ditt paket ligger.
Läs mer på Postnords hemsida

Planerat strömavbrott den 23 juli

Den 23 juli 2021 kommer det att ske ett planerat strömavbrott i delar av föreningen. Det berör hus 1, 2, 7 & 8 (port 2-12 samt 38-48). 
Dock kan andra oförutsedda avbrott ske i övriga hus. 

Varmvatten, porttelefoner, tillträde till källaren, TV, bredband och telefoni kommer inte att fungera denna dag. 

Avbrottet sker från kl 8 på morgonen i upp till 24 timmar. 

Avbrottet sker på grund av att den inkommande fördelningscentralen för elektriciteten är trasig och måste bytas ut. Detta är tyvärr ett ganska krävande arbete där av det längre avbrottet. 

Mer information finns på hemsidan och tidigare informationsmeddelanden på anslagstavlan i porten.

Hur gör jag med min kyl och frys? Läs följande från Livsmedelsverkets hemsida.
”Vid strömavbrott är det viktigt att du undviker att öppna frysen. Då finns kylan kvar längre tid. En stängd full frys kan hålla kylan i upp till två dygn” Livsmedelsverket.

El-bilsladdningsplatser

Under vecka 30 och 31 kommer det att påbörjas att installeras nya elbilsladdningsplatser. Denna gång på den större parkeringen vid Mickelbergsvägen. 

Under denna tid går det inte att parkera på de platser som de ska gräva längs. Skyltning och avspärrningar kommer att sättas upp på berörda platser. Platserna mittemot där grävaren ska gräva är det bra om du inte parkerar närmare än 1 meter från räcket för att grävaren ska komma åt där den ska gräva.

Vänligen respektera avspärrningarna.